… of the AG Spiele
Dr. phil. Dr. rer. nat. Stefan Höltgen (Convenor)
Stefan Höltgen studied from 1995-2000 German Philology, Philosophy, Sociologie, and Media Studies at the Friedrch-Schiller-University in Jena. In 2009 he gained his PhD in Modern German Literature at the University Bonn. From 2011 until 2022 he worked as an assistant professor at the department for Media Science and Musicology at Humboldt University in Berlin. His research project on the Archaeology of Early Micro Computers and their Programming became a dissertation for an ScD at the Department for Computer Science at Humboldt University. In 2022 he started a DFG-funded research project on the History of Technology and Culture of BASIC Programming at the department for Media Studies an Bonn University. He is the series co-editor of the “Computerarchäologie” book series, edited a text-book series “Media TecKnowlogy” and is speaker of the Workgroup for the History of Computers and Computer Science (German Association for Computer Science) as well as the Convenor of the AG spiele within DHd e.V.
Web: http://www.stefan-hoeltgen.de/ | E-Mail: stefan.hoeltgen@dhspiele.de
Jun.-Prof. Dr. phil. Melanie Fritsch (Stellv. Convenor)
Dr. phil. Melanie Fritsch is Junior professor for Media and Cultural Studies with a focus on Game Studies and related fields at Heinrich Heine University Düsseldorf since October 2020. She is a team member of the Ludomusicology Research Group as well as the speaker team of the AG Games of the Gesellschaft für Medienwissenschaft. Further, she is a co-founder of the Society for the Study of Sound and Music in Games and the “Journal of Sound and Music in Games” as well as the AG Spiele (Verband DHd – “Digital Humanities im deutschsprachigen Raum“) Her dissertation “Performing Bytes. Musikperformances der Computerspielkultur“ was published by Königshausen & Neumann in 2018. In 2021, she co-edited the “Cambridge Companion to Video Game Music” with Dr. Tim Summers (Royal Holloway). She worked as a research associate at the Research Institute for Music Theater (University of Bayreuth), worked as a PR & Communications Manager in the games industry, and was an adjunct lecturer in Media Studies at the Humboldt University in Berlin.
Web: HHU-Webseite | E-Mail: melanie.fritsch@dhspiele.de
Ann-Kristin Potthast
Als Studierende im Master Geschichte sowie Medienkulturanayse an der Heinrich-Heine Universität Düsseldorf und Guide für die Ausstellungen der Stiftung Haus der Geschichte Nordrhein-Westfalen, widme ich mich unter anderem der Zeitgeschichte, Public History und Erinnerungskulturen. Den Digital Humanities bin ich zuerst über die Digital History begegnet, während mich digitale Spiele seit meiner Kindheit begleiten und auch ein Fokus meines Studiums geworden sind. Die Entwicklung spielkultureller Praktiken, Geschichte und Bewahrung des Mediums sind hier meine Anliegen. Dabei interessieren mich nicht nur das “Was?” und “Wie?”, sondern auch spezielle Fälle wie virtuelle Welten.
E-Mail: ann-kristin.potthast@dhspiele.de
Dr. phil. Torsten Roeder
Dr. Torsten Roeder betreut am Zentrum für Philologie und Digitalität der Universität Würzburg den Bereich der Digitalen Editionen. 2023 beschäftigt er sich unter anderem mit der Digitalisierung von Diskettenmagazinen der 1980er und 1990er Jahre. Zudem pflegt der das Blog “Gerastertes Wissen – Pixel in Kultur und Technik“.
Web: http://torstenroeder.de/dh | E-Mail: torsten.roeder@dhspiele.de
Adrian Demleitner (MA)
I studied industrial design at Hyperwerk and acquired a MA in design research at MAD HKB in 2022. I recently started working on my dissertation in video game studies and digital humanities within the research project Confederatio Ludens. My thesis is framed by the analysis of the image of video games and focuses on the interplay between the technological basis of the image as well as the arising of meaning from its reception. My last few working positions involved being a scientific software programmer in a research project on participatory image archives at the University of Basel and enjoying a position as junior researcher at the Institute of Experimental Design and Media Cultures in a project on electronic waste. I have held quite a few shorter and longer positions as frontend, full-stack or lead web developer over the last 20 years.
Web: https://dissertation.thgie.ch | E-Mail: adrian.demleitner@dhspiele.de
Sina Krottmaier (MA)
Sina Krottmaier studierte Slawistik (BA) an der Universität Klagenfurt und Transkulturelle Kommunikation (BA) und Digitale Geisteswissenschaften (MA) an der Universität Graz. Seit 2023 ist sie wissenschaftliche Projektmitarbeiterin in den Projekten „ReInHerit – Redefining the future of cultural heritage, through a disruptive model of sustainability“ und „History as a Visual Concept: Peter of Poitiers‘ Compendium historiae“ am Zentrum für Informationsmodellierung (ZIM) der Universität Graz. Zuvor war sie von 2020 bis 2023 als studentische Mitarbeiterin am ZIM tätig. Ihre Forschungsinteressen konzentrieren sich u.a. auf Kultur- und Kulturerberepräsentationen, Darstellungen von Vergangenheit und Dystopien sowie Horror in Videospielen. Daneben beschäftigt sie sich mit 3D Modellierung und Pixel Art und spielt vorwiegend Retrospiele und Spiele, die den Genres Simulation, Horror, Sci-Fi, Action und Shooter zuzuordnen sind.
E-Mail: sina.krottmaier@dhspiele.de
Dr. rer. nat. Thorsten Rieß
Thorsten Rieß studierte Mathematik an der TU Ilmenau, wo er 2008 promovierte. Seit 2009 lebt er in Konstanz, an der dortigen Universität war er bis 2012 wissentschaftlicher Mitarbeiter. Heute arbeitet er als Software-Architekt bei einem schweizer Elektrofahrzeughersteller. Er ist u. a. Mitglied beim Konstanzer Hackerspace hacKNology e.V. und bei Compurama Radolfzell e.V., einem Verein zur Erhaltung alter Rechenmaschinen und Computer.
Homepage: http://thorsten-riess.de | E-Mail: thorsten.riess@dhspiele.de
Christian Günther (MA)
I am a researcher at the Department of Digital Humanities at the University of Wuppertal and a PhD student at the University of Cologne. My doctoral thesis focuses on the use of virtual reality technology in memorial sites. My research centers on the use of virtual reality for historical representation, with a particular emphasis on examining the concept of “authenticity” within this context. In addition, I am particularly interested in representations of history within digital games, with a focus on productions by memorial sites.
Web: Humanities Commons | Academic @ Uni Wuppertal | E-Mail: christian.guenther@dhspiele.de